Saturday, April 5, 2014

Demam campak

Aku baru sembuh dari demam campak. Umur dah cecah 34 tahun baru kena demam campak. Teruk jugalah dengan demam, susah nak kencing, mata jadi merah, sakit tekak, macam-macam rasa sakit. Yang tak bestnya, demam ni teruk masa malam hari. Aku jangkit dengan anak aku. 2 minggu dapat mc. Sekarang ni dah sembuh, tapi parut dia sikit punya banyak. Gatal satu badan. Doktor tak advise untuk travel buat masa sekarang. Dengan parut yang banyak ni memang tak lepas nak naik pesawat.

Petua traditional untuk hilangkan gatal adalah dengan menggunakan daun semambu. Daun harus diremdam semalaman dan mandi menggunakan air rendaman itu. Sekarang ni anak perempuan aku pulak yang kena jangkit. Sama dengan aku habis satu badan dia naik bintik-bintik. Sekarang ni dia dah beransur pulih. Alhamdullilah. Demam campak ni orang cakap biarlah kena masa kecik sebab bila kena masa dah tua macam aku ni parut dia susah nak hilang. Sekarang ni aku nak cari ubat atau krim untuk nak hilangkan parut.

No comments: